تبلیغات
مبارزان شیعه
لینکدونی - لینک های جالب از سراسر وب

رهبرعشق
عشق علی
شیعه
سری بیا(ابراهیم رزاقی)
بچه های دیده بان(ابراهیم رزاقی)
تاووس بهشت
بفرمایید روضه
شهید مجتبی بابایی زاده از شهدای مبارزه با گروهک تروریستی پژاک
كنكور فیزیك
راههای رسیدن
ارسال لینكهای جالب توسط شما برای لینكدونی ...
ادامه - آرشیو لینکدونی ...

آمار وبلاگ

امروز :
دیروز :
این ماه :
ماه قبل :
کل :
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
تعداد صفحات :

قدرتمند ترین سایت ارائه خدمات طراحی وب سایت و نرم افزار های کاربردی

مشتركات اهل تشیع و اهل تسنن در اعتقاد به مهدویت

سخنران : حجت الاسلام شکوری امام جمعه و مسئول حوزه های علمیه خوی

مشتركات فریقین در مهدویت :

لازم به یادآوری است كه در میان دیدگاههای دانشمندان شیعه و اهل سنت در ارتباط با موضوع مهدویت مشتركاتی وجود دارد و نوع این اشتراكات به احادیث وارده بر میگردد از آن جمله است:
1- در ارتباط با نسب امام عصر (عج)
2- در خصوص ویژگی ها و شمایل آن بزرگوار
3- در زمینه علائم و نشانه های ظهور آن حضرت
4- در مورد خصوصیات و شرایط حاكم بر جهان هنگام ظهور ایشان
5- تبیین برخی از حوادث و رویدادهایی كه در آن زمان به وقوع خواهد پیوست

توضیحات :


1- در برخی از احادیث فریقین وارد شده است كه آن بزرگوار از فرزندان رسولخدا (ص) می باشد

• ابن ابی شیبهاز رسولخدا (ص) روایت كرده است :
   
سخنران : حجت الاسلام شکوری امام جمعه و مسئول حوزه های علمیه خوی

مشتركات فریقین در مهدویت :

لازم به یادآوری است كه در میان دیدگاههای دانشمندان شیعه و اهل سنت در ارتباط با موضوع مهدویت مشتركاتی وجود دارد و نوع این اشتراكات به احادیث وارده بر میگردد از آن جمله است:
1- در ارتباط با نسب امام عصر (عج)
2- در خصوص ویژگی ها و شمایل آن بزرگوار
3- در زمینه علائم و نشانه های ظهور آن حضرت
4- در مورد خصوصیات و شرایط حاكم بر جهان هنگام ظهور ایشان
5- تبیین برخی از حوادث و رویدادهایی كه در آن زمان به وقوع خواهد پیوست

توضیحات :


1- در برخی از احادیث فریقین وارد شده است كه آن بزرگوار از فرزندان رسولخدا (ص) می باشد

• ابن ابی شیبهاز رسولخدا (ص) روایت كرده است :
لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الْدَّهْرِ إلا یَوْمٌ لَبَعْثَ اللهُ رَجُلاً مِنْ اَهْلِ بَیْتی یَمْلَأُ ها عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَوراً(1)
اگر از دنیا جز یك روز باقی نماند خداوند متعال یكی از اهل بیت مرا خواهد فرستاد كه زمین را پر از عدل كند همانگونه كه از ستم پر شده است
• ابن ماجه و ترمذیبه نقل از رسولخدا (ص) چنین آورده اند :
اَلْمَهْدِیُّ مِنّا اَهْلَ الْبَیْتِ... ؛(2)
مهدی (عج) از ما اهل بیت است
• از فقهای شیعه مرحوم شیخ طوسیاز رسولخدا (ص) چنین نقل كرده است :
اَلْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتی(3)
مهدی (عج) از عترت من است

2- همنام بودن حضرت مهدی (عج) با پیامبر (ص) :

در احادیث فراوانی از فریقین تصریح شده است كه نام مبارك آن بزرگوار همان نام پیامبر (ص) است و ازجمله شخصیتهایی كه در این زمینه احادیث مربوطه را مطرح كرده اند عبارتند از :
ابو داوود در سنن خویش ح 4276
صدوق در كمال الدین ج 1 ص 286
طبرانی در المعجم الكبیر ح 100215
ابن كثیر در كتاب الانهایة ص 26
ابن اثیر در جامع الاصول ح 7810
سیوطی در الحاوی للفتاوی ج 2 ص 70
متقی هندی در كنزالعمال ح 38655

3- هم كنیه بودن آن بزرگوار با پیامبر (ص) :

در برخی از روایات وارد شده كه كنیه امام مهدی (عج) همانند كنیه رسولخدا (ص) و نام آن حضرت مانند نام پیامبر (ص) است.
الف:مقدسی شافعی در كتاب عقد الدُّررچنین آورده است :
پیامبر خدا (ص) می فرماید :
یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی اِسْمُهُ كَاسْمِی وَ كُنْیَتُهُ كَكُنْیَتِی(4)
یكی از فرزندان من در آخر الزمان ظهور خواهد كرد كه همنام و هم كنیه من است.
ب:مرحوم شیخ مفید در نكت الاعتقادیة آورده است كه رسولخدا(ص) می فرماید :
لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا اِلاّ ساعَةٌ واحِدَةٌ لَطَوَّلَ اللهُ تِلْكَ السّاعَةَ حَتّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ ذُرِّ یَّتِی اِسْمُهُ كَاسْمِی وَكُنْیَتُهُ كَكُنْیَتِی یَمْلَأُ الْاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً (5)
اگر از عمر دنیا جز یك ساعت باقی نمانده باشد خداوند آن را به اندازه ای طولانی كند كه تا یكی از فرزندان من كه همنام و هم كنیه من است ظهور كند و زمین را پر از عدل و داد كند بعد از آنكه پر از ظلم و ستم شده باشد

4- مهدی (عج) فرزند امام علی (ع) :

از جمله مواردی كه در روایات فریقین اتفاق نظر وجود دارد این است كه آن حضرت از نسل امیر المؤمنین (ع) و از فرزندان آن بزرگوار است
الف: سیوطی از طبرانی نقل كرده
كه وی با اسنادش از عبدالله بن عمر و او از رسولخدا (ص) نقل كرده كه آن حضرت دست علی (ع) را گرفته فرمود:
سَیَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ هذا فَتًی یَمْلَأُ الْاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً(6)
ب: مرحوم شیخ طوسی از رسولخدا (ص) چنین روایت كرده است:
...فَعِنْدَ ذلِكَ خُروجُ الْمَهْدیُّ وَ هُوَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ هذا وَ أَشارَ بِیَدِهِ إلی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ(7)
در این هنگام ، خروج مهدی صورت می گیرد و او مردی است از فرزندان این و با دستش اشاره كرد به علی بن ابی طالب (ع)

5- امام مهدی(عج) از نسل فاطمه (ع) است

از جمله عناوین وارد شده در روایات هر دو مذهب این است كه آن بزرگوار از فرزندان حضرت فاطمه(ع) می باشد
الف: ابن ماجه از ام سلمه نقل كرده :
كه وی از رسولخدا (ص) چنین شنیده است :
اَلْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتی مِنْ وُلْدِ فاطِمَةُ(8)
ب: مرحوم شیخ طوسی از امام باقر (ع) چنین آورده است :
اَلْمَهْدِیُّ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ فاطِمَه(9)
مهدی (عج) مردی از فرزندان فاطمه (س) است

6- شباهت آن بزرگوار به پیامبر :

تعدادی از روایات فریقین دلالت دارند كه نام آن بزرگوار مانند نام رسولخدا (ص) شمایل و خلق و خوی آن حضرت نیز مانند پیامبر است
الف :ابن حبان از رسولخدا (ص) نقل میكند :
یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أهْلِ بَیْتی یُواطِئُ إسْمِهُ إسْمی وَ خُلْقُهُ خُلْقی(10)
از اهل بیت من مردی ظهور خواهد كرد كه هم نام من و خلق و خویَش همانند من است
ب:مرحوم صدوق از رسولخدا(ص) نقل كرده است فرمود :
... اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدی ... اَشْبَهٌ النّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً (11)

7- ظهور در چهل سالگی :

از تعداد زیادی روایات فریقین بدست می آید كه آن بزرگوار در سنی ظهور خواهد كرد كه از نظر رشد جسمی به سرحد كمال انسانی رسیده و تعدادی از این روایات گویای آنند كه سن ایشان در حدود چهل و شكل مردی چهل ساله می باشد
الف: جوینی از رسولخدا (ص) چنین نقل كرده است :
...اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اِبْنُ أرْبَعینَ سَنَةً(12)
مهدی از فرزندان من است در سن چهل سالگی
ب: هروی از امام رضا (ع) سئوال می كند علامت حضرت مهدی (عج) موقع قیام چیست؟
امام (ع) در پاسخ می فرماید:
عَلامَتُهُ أنْ یَكُونَ شَیْخَ الْسِنِّ شابَّ الْمَنْظَرْحَتّی أنَ النّاظِرَ إلَیْهِ لَیَحْسَبُهُ إبْنَ أرْبَعینَ سَنَةً أوْ ما دونَها(13)
نشانه قائم ما هنگام خروج این است كه از لحاظ سن، كهن سال ، ولی از نظر چهره ، جوان می باشد كه تماشاگر وی گمان می برد كه او چهل سال یا نزدیك به آن است...

ویژگی ها و شرایط ظهور امام (عج) :

در برخی از روایات فریقین مطالبی در ارتباط با ویژگی ها و شرایط ظهور آن بزرگوار وارد شده است كه از آن جمله است:

الف : حتمی بودن ظهور

1- ترمزی از رسولخدا (ص) چنین نقل می كند:
لا تَذْهَبُ الدُّنیا حَتّی یَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أهْلِ بَیْتِی یُواطِئُ إسْمُهُ إسْمِی(14)
یعنی دنیا به پایان نخواهد آمد تا آن كه مردی از اهل بیت من كه هم نام من نیز هست بر عرب حاكم شود
2- مرحوم كلینی نقل می كند :
ابان می گوید :
سَمِعْتُ أَبا عَبْدِاللهِ (ع) یَقُولُ :
لا تَذْهَبُ الدُّنیا حَتّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنِّی یَحْكُمُ بِحُكُومَةِ آلِ داوُدَ وَ لا یَسْأَلُ بَیِنَتًا ، یُعْطِی كُلَّ نَفْسٍ حَقَها(15)
از امام صادق شنیدم می فرمود :
دینا به پایان نمی رسد تا از نژاد من مردی برآید كه به روش حكومت آل داوود قضاوت دهد و گواه نخواهد ، به هر كس حق واقعی او را بدهد

ب:مشخص بودن محل ظهور :

در ارتباط با آغاز ظهور آن حضرت و پیوستن یاران به او و همچنین بیعت كردن مردم با آن حضرت روایات زیادی نقل شده است كه نكته اشتراك همه آنها آغاز ظهور ایشان از مكه می باشد
1- نعیم بن حماد از رسولخدا (ص) نقل كرده فرمود:
فَیَأْتیهِ عِصابُ الْعِراقِ وَ أبْدالُ الشّامِ فَیُبایِعُونَهُ بَیْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقامَ(16)
دسته هایی از عراق و بزرگانی از شام بسوی او ( مهدی«عج» ) می آیند و با او در میان ركن و مقام بیعت می كنند
2- علی بن ابراهیم قمی از امام باقر(ع) چنین روایت كرده:
وَاللهُ لَكَأَنِی أَنْظُرُ إلَی الْقائِمِ (عج) وَ قِدْ أسْنَدَ ظَهْرَهُ ثُمَ یُنْشِدُ اللهَ حَقَّهُ(17)
گویا من به قائم می نگرم كه تكیه به حجرالاسود زده و حق را بیان میدارد

ج: ناامیدی مردم :

1- ابن ابی شیبه از پیامبر اكرم نقل می كند :
یَخْرَُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی عِنْدَ انْقِطاعٍ مِنَ الزَّمانِ ...(18)
مردی از خاندان من ظهور خواهد كرد آن هنگام كه مردم گسسته از زمان باشند ...
2- نعمانی از امام باقر (ع) نقل می كند :
إِنَّ هذَا الْأَمْرَ آیِسٌ ما یَكُونُ مِنْهُ ... یُنادِی مُنادِ مِنَ السَّماءِ بِاسْمِ الْقائِمِ ...(19)
هنگامی كه ناامیدی از فرج ما بیش از هر زمانی شد منادی از آسمان به اسم قائم صدا خواهد داد
3- منصور صیقل می گوید :
خدمت امام باقر (ع) رسیدم و جمعی نیز نزد ایشان بودند به ما رو كرد و فرمود:
... و لا یكون الذی تمدّون إلیه أعناقكم إلا بعد إیاس...(20)
آن چیزی كه شما انتظار آنرا می كشید واقع نخواهد شد مگر بعد از ناامیدی

پی نوشت ها :


(1) الكتاب المصنف / ابن ابی شیبه ح 37637
(2) السنن / ابن ماجه ح 4085 السنن / ترمذی ح 2230
(3) كتاب الغیبة / شیخ طوسی ص 186
(4) عقد الدرر / مقدسی شافعی باب 2 ص 56
(5) كتاب الغیبة / شیخ طوسی ص 186
(6)العرف الوردی فی اخبار المهدی / سیوطی ص219
(7) كتاب الغیبه / شیخ طوسی ص 185
(8) السنن / ابن ماجه ح 4278
(9)كتاب الغیبه / شیخ طوسی ص 187
(10) الصحیح / ابن حبان ج15 ص237
(11)كمال الدین / صدوق ج 1 ص286
(12) فرائد السمطین / جوینی ج2 ص 565
(13) بحار الانوار / علامه مجلسی ج 52 ص 285
(14) الجامع الصحیح / ترمزی ح 2230
(15) اصول كافی / كلینی ج 1 ص 398
(16) الفتن / ابن حماد ص 242
(17) تفسیرالقمی / علی بن ابراهیم ج 2 ص 204
(18) الكتاب المنصف / ابن ابی شیبه ج 7 ص 1416 ح 512
(19) كتاب الغیبة / نعمانی ص186 ح 13
(20) همان ص208 ح 16

منبع:سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

نوشته : صادق شكور در جمعه 28 مرداد 1390 نظرات ( ) - لینک مطلب


جست و جو در سایت
 

 

آرشیو
موضوعات
 

آخرین مطالب ارسالی
نویسندگان
لینک دوستان
ابر برچسب
 

All Right Reserved By ~  Coded For blogfa , Mihanblog & ... By : www.Web-fa.mihanblog.com

 
دانشجویان حامی جبهه پایداری - حامیان جبهه پایداری در فضای مجازی PageRank