تبلیغات
مبارزان شیعه
لینکدونی - لینک های جالب از سراسر وب

رهبرعشق
عشق علی
شیعه
سری بیا(ابراهیم رزاقی)
بچه های دیده بان(ابراهیم رزاقی)
تاووس بهشت
بفرمایید روضه
شهید مجتبی بابایی زاده از شهدای مبارزه با گروهک تروریستی پژاک
كنكور فیزیك
راههای رسیدن
ارسال لینكهای جالب توسط شما برای لینكدونی ...
ادامه - آرشیو لینکدونی ...

آمار وبلاگ

امروز :
دیروز :
این ماه :
ماه قبل :
کل :
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
تعداد صفحات :

قدرتمند ترین سایت ارائه خدمات طراحی وب سایت و نرم افزار های کاربردی

برنامه ى اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت از قول ایت الله بهجت(ره)








همه مى دانیم زعیم ما در این زمان غیبت، دست بسته و زندانى است و حق ندارد در میان جمعیت، خود را معرّفى كند و نشان دهد. 
آقایى گفته بود: در خواب دیدم گروهى آمدند از شهر عبور كنند، مخفیانه با هم وعده گذاشتند كه خود و جاى خود را پنهان كنند و پس از خرید از بازار و انجام كارهایشان، یكى یكى در محلّ و یا قهوه خانه اى خاصّ همدیگر را ببینند. ـ نعوذُباللّه  ـ مثل قاچاقچى ها و دزدها كه از شهر و اهل آن در وحشتند، جدا جدا و یكى یكى در فلان محلّ یا قهوه خانه یكدیگر را ملاقات كنند.

تا این كه در خواب دیدم دور هم جمع شدند، همه آدم هاى نورانى بودند، به حدّى كه نمى شناختم رییس آن ها كدام است، و مُعَمَّم نبودند جز یكى از آن ها ولى از بس نورانى بودند تشخیص نمى دادم كه او رییس است. یكى از آن ها درباره ى من چیزهایى مى گفت، خبرهایى مى داد. یك مرتبه یكى از آن ها به او اشاره كرد كه دیگر نگو، و او ساكت شد، از این جا فهمیدم كه رییس همان شخص است و متوجّه شدم كه مُعَمَّم در میان آن ها فقط او بود.


بله، كار صاحب ما ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ـ نعوذ باللّه  به جایى رسیده كه یقین داریم بسیارى از حكومت ها، او و یارانش را مفسد و جانى و اخلالگر مى دانند و اگر به آن ها دسترسى پیدا كنند، اعدام مى كنند! اگر ما او را نمى شناسیم، او همه ى ما را مى شناسد و مى داند و مى بیند.
بالاخره، در این عصر بین ما و زعیم ما فاصله افتاده و او گرفتار است، خدا مى داند اگر نُوّاب اربعه زیادتر بودند چه بلاهایى بر سر آن ها مى آوردند! اگر چه علماى بزرگى هم چون شیخ مفید ـ قدّس سره ـ بوده اند، ولى نوّاب اربعه از جهاتى راجح بوده اند.
براى نمونه در مجلسى در بغداد یكى از علماى عامّه از حسین بن روح سؤال كرد: خلیفه ى بعد از پیغمبر ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ كیست؟
او گفت: صحیح پیش ما این است كه خلیفه ى بعد از رسول اللّه  ـ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم ـ عبارت اند از: ابوبكر و عمر و عثمان و على!(1)
بعد گفتند: چه نسبت ها و تهمت ها به این آقا مى زدند كه رافضى است، در صورتى كه خود صریحا اعلام مى كند كه مذهبش مثل ما است! اگر این تقیه ها نبود، آن ها هم نبودند؛ ولى با تقیّه آن چهار نُوّاب چهارصد تا شدند! عامّه خیلى از تقیّه ى ما ناراحتند و فحش ها نثار ما مى كنند.
آیا با وجود این مى شود در این زمان غیبت كارى كرد؟! آیا مقاتله و جهاد، بر ضرر مسلمانان تمام نمى شود؟! حال اگر مقاتله نشد و یا نكردیم، آیا راهى براى اصلاح خود و اصلاح دیگران و جامعه داریم یا نه؟ آیا راهى جهت حفظ خود از فساد و اصلاح فاسدهاى قابل اصلاح در جامعه وجود دارد یا خیر؟
به گمان بنده این یك راهى است كه هیچ كس نمى تواند انكار كند كه نشدنى است، و یا این كه پیش نمى رود و بى نتیجه و بى فایده است. و در عین حال، اشكالاتى و معذوراتى را كه راه هاى دیگر دارند، ندارد.
آن راه این است كه هر شخصى باید برنامه ى اصلاحیّه اى براى خود تهیه كند؛ به این صورت كه مشخّص كند این ها اصول اعتقاداتى است كه من به آن ها یقین دارم، در زمینه ى توحید و نبوت و امامت و... و این ها معتقدات بنده است و از روى دلیل بدان عقیده دارم خواه اظهار بكنم یا نكنم، و خواه چیزى اتفاق بیفتد، یا نیفتد، حتّى اگر حكومت، دست سفیانى بیفتد و من مجبور شوم كه از روى تقیه به او بگویم: «أَلْحَقُّ مَعَك»؛ (حق با تو است.) ـ چون اگر نگویم كشته مى شوم، و یا نزدیكان و دوستانم كشته مى شوند ـ اشكالى نداشته باشد.
پس از آن كه انسان برنامه ى خود را درست كرد، باید اوّل خودش به آن التزام عملى داشته و به آن متعهّد شود تا از ناحیه ى آخرتى خاطر جمع گردد، و پس از آن كه خود را با این برنامه ى اصلاحى اصلاح كرد، مى تواند دیگران را، هر چند افراد مُنصِف را، با خود هم عقیده كند، و تدریجا به افراد بگوید كه این عقیده ى من است و این هم دلیل من.
به این ترتیب، هر كس مى تواند كم و بیش دیگران را در برنامه ى صحیح خود داخل كند. آن افرادى كه به این برنامه عمل مى كنند اوّل خود را اصلاح مى كنند و بعد به نوبه ى خود با فرد سوّمى مطرح مى كنند، و مانند شخص اوّل او را به طریقه ى صحیح خود دعوت مى كنند.
بدین ترتیب، هر طالب اصلاحى از روى برنامه و ادلّه ى صحیحه وقتى خود را اصلاح كرد، دوّمى و سوّمى و چهارمى و... را اصلاح مى كند، و كار به جایى مى رسد كه محیط و افراد جامعه همه صالح مى شوند. آیا این مطلب قابل تشكیك است؟!
با این راه، اهل ایمان و عُقلا و اهل انصاف صالح مى شوند، و لازم نیست شمشیر به دست بگیریم و با اهل باطل محاربه كنیم و یا با اهل حقّ محاربه كنیم؛ زیرا در جنگ شروط محاربه لازم است كه براى همه و همیشه میسّر نیست؛ ولى ما با این راه مى توانیم شرایطى را فراهم نماییم كه گروه هاى بسیار و جامعه را اصلاح كنیم و شرط آن چیزى جز اصلاح خود و اصلاح غیر، نیست.
اگر كسى در این كار جدّى باشد، گمان نمى كنم پشیمان شود، و اگر این برنامه به دست افراد منصف افتاد، دیگرى را اصلاح مى كند و آن دیگرى هم همین طور، و در نتیجه، برخلاف امراض مُسرى، اصلاحات مسرى، تحققّ پیدا مى كند. خداوند متعال مى فرماید:
«وَمَنْ أَحْیَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»(2) هر كس یكى را احیا كند، گویا همه ى مردم را احیا كرده است.
منظور از حیات در این آیه ى شریفه، نجات دادن از ضلالت و گمراهى در دین است.
این راه اصلاح را نباید كَالعَدَم و نشدنى حساب كنیم، و گرنه پشیمان مى شویم از این كه مى توانستیم عادل و صالح فراهم كنیم و نكردیم، و در وُسع ما بود و قدرت داشتیم كه دنیا را به امن و امان و عدالت وادار كنیم و نكردیم.
انوشیروان ازمزدك پرسید: قاتل را مى كشى؟ گفت: نه. گفت: اگر او را نكشى ممكن است صد نفر دیگر را بكشد.
او را و صد هزار تابع او را در یك روز، در یك مجلس كشت.

1. ر.ك: بحارالانوار، ج 51، ص 356؛ الغیبة طوسى، ص 384.
2. سوره ى مائده، آیه ى 32.

منبع: http://www.bahjat.org

نوشته : صادق شكور در چهارشنبه 27 مهر 1390 نظرات ( ) - لینک مطلب


جست و جو در سایت
 

 

آرشیو
موضوعات
 

آخرین مطالب ارسالی
نویسندگان
لینک دوستان
ابر برچسب
 

All Right Reserved By ~  Coded For blogfa , Mihanblog & ... By : www.Web-fa.mihanblog.com

 
دانشجویان حامی جبهه پایداری - حامیان جبهه پایداری در فضای مجازی PageRank